9. syyskuuta 2016

Seuruu & vatitreeni

Aivan mahtava ja todella onnistunut seuraamis treeni takanapäin! Mun pitäis imutella Urpoa aina vasemmissa käännöksissä, mutta tänään mulla oli lelu kainalossa ja tein vas. käännöksen. joo Urpo mietti hetken ja oli jo lähössä kiertämään mua että tulis sivulle. Otin koko homman uusiks ja se kääns takapäätä. Jeee! Otettiin vielä muutaman kerran sama ja onnistu ihan sika hyvin!!! Kohtahan on ne epikset ja sielä pitäis jo jotenkin Urpon osata käyttää sitä peppua. Pari viikkoa vielä aikaa. Vatitreeniä otettiin kans ja tällä kertaa tajusin, että vatitreenissä oon aina vaan harjottanu sitä sivulle tuloa. No, kun tarkotus on myös että Urpo kääntää sitä takapäätä ihan liikkeessäkin. pyysin seuraamaan niin, että etutassut vadin päällä. Meinas se muutaman kerran lähtä seuraamaan eteenpäin, kun tosiaan en oo opettanu 360 asteen käännöksiä. Nyt siis treenataan seuraamista ns. paikallaan ja vas. käännöksiä kainalopalkan avulla. 

Lopuksi otin myös muutaman kapula harjotteen. Kapula oli aika lähellä meitä. Näytin vähän suuntaa ja sanoin "nouda", noh Urpo haki sen ihan hyvin, mutta pudotti taas kun kehuin. Miks hitossa en osaa jättää sitä kehumista pois?.. Tehtiin sama uudestaan ja pyysin noutamaan ja palauttamis vaiheessa hoin sanaa nouda-nouda ja nouda ja Urpo toi sen jopa mun luo asti, mutta kuitenkin tiputti sen mun eteen. Jatkoin nouda sanan hokemista ja näytin vähän, että mikä pitää antaa mulle asti. Otti kapulan suuhun ja jäi pitämään. Mä odotin aika pitkänkin ajan ennekuin otin kapulan pois. Hyvin se sit onneks loppuun asti piti. Sit vielä otettiin nopeat kaukot. Tosiaankin toi mun nopeus kaukoissa on todellinen ongelma... Kun jätän koiran ja menen siihen muutaman metrin päähän.. Heti kun olen kääntynyt nii mun käsi nousee jo istu käskyn merkeissä.. Sen takia Urpo ennakoi aina kaukoissa. Kokeessahan se eka "istu" voi tulla vaikka kuinka monen sekuntin päästä. Eli mulle hitaus treeniä! Oon kyllä huomannu, että jos jään oottamaan ennen istu merkin antamista ja annan sen vasta vaikka kolmen sekuntin päästä, niin Urpo ei enään nousekkaan, kun se tosiaan on oppinut, että istumaan nousu tapahtuu heti mun kääntymisen jälkeen. Pidin treenin (tälläkin kertaa) tos laitoksen pihalla. Pitäs oikeesti nyt lähtä parkkipaikoille ja koulujen kentille treenaileen niin sais sitä häiriö treeniä toi Urpo.
Mitä otan seuraavissa treeneissä huomioon:
Vatitreenissä muutakin kuin sitä sivulle tuloa. Voi vaikka sit pyöriä minuutin ympyrää, mutta Urpo liikkuu kans! (okei mä pyörryn varmaan jo ekan 10sekuntin jälkeen)
Noutamisessa muista jättää ne kehut pois, toki koiraa pitää ja saa kehua, mutta Urpolle kehuminen  on tässä liikkeessä vapautus käsky.  
Kaukoissa lyhyempi välimatka ja pidempi odotus aika istumaan nousussa. Lyhyempi välimatka siksi että Urpo nousee paremmin ja kun sille nyt pitää tehdä selväksi, että joskus joutuu odottamaan käskyä ja silti pitää toimia niinkuin sanotaan :)

voisin yrittää muistaa videoida meidän treeniä ja laittaa tänne videoita niin hahmottaisitte meijän treenit ja mun selitykset vähän paremmin!

0 kommenttia:

Lähetä kommentti