16. heinäkuuta 2018

Kesän taikoja

Kesäkuussa oli ensin kolme viikkoa töitä koulun hoitolalla jonka jälkeen suuntasimme Pentan kanssa minun viimeiselle Kennelliiton koiraleirille. Mahtava leiri ja täytyy kyllä olla tyytyväinen tuohon koiraan. Penta pystyi keskittymään kaikkeen mitä minun kanssa tehdään eikä sillä ollu aikomuksia käyttäytyä tyhmästi. Se käyttäytyti kuin aikuinen. Jotain oon selvästi tehnyt sen kanssa oikein.

Pentan kanssa on treenit nytten kesällä jääneet aika vähäisiksi. Tottiksia ollaan tehty, mutta jälkeä vain muutaman kerran, vaikka siis keppien ilmasua ollaan kovasti treenattu. Ilmaisu on se tärkein siellä metässä jäljellä joten sitä on nyt hyvä treenailla. Jäljestys tulee melkein itsestään, vaikka tarkkuutta pitää hioa.Tavoitteena on joskus päästä kilpailemaan pk jäljellä, mutta ongelmaksi on muodostunut oman auton puute. Olisi niin paljon helpompaa lähteä jäljelle kun olisi auto jolla kulkea.
Luulen, että jäljestykseen palataan syksyllä tai vasta ensi kaudella, kun on auto ja paremmat maastot. Joka tapauksessa tottiksia jatketaan ja ne näyttääkin jo ihan hyvältä. Palkanvaihdot ja palkkaantuminen sekä häiriöt olisi nyt tärkeimmässä osassa.

10kk. Kuvan ottanut Aino Vakkilainen

Paikkista en koe mitenkään hirmu tärkeäksi treenata vielä. Kyllähän se osaa käskystä paikallaan olla, mutta mun ja koiran täytyy opetella löytämään se oikea mielentila ja aktiivisuus paikkis treeniin, kun kuitenkaan mulla ei ole mikään kiire BH kokeeseenkaan. Ihan kuin mua vähän jännittäisi treenata paikkista? Mutta kyllä tuo jäljestys on ehdottomasti mun ja Pentan laji. Oikeastaan mua ei muut lajit tavoitteellisesti edes kiinnosta. Esineruudun pariin ei olla vielä edes päästy, kun tuo noutaminen pitäisi ensin saada kuntoon. Hyvin Penta kuitenkin nostaa ja ottaa suuhun kaikenlaisia esineitä ja nenäkin toimii moitteettomasti.


Tällä hetkellä Penta on äitini luona hoidossa, kun itse olen työssäoppimassa lypsykarjatilalla. Penta kuulemman käyttäytyy hyvin, eikä tajua haukkumisesta mitään, kun muut haukkuu. Olen sen kyllä huomannut, että se ei turhia hauku eikä vartioi. Katsotaan sitten syksyllä kuinka ottaa mallia Urposta, kun siltä sitä vartiointi viettiä löytyy.

Haaveilin Pentalle petotestiä tälle kesälle, mutta doping varoajan takia ei päästä sinne mikä olisi ollut elokuun alussa. Seuraavan kerran kokeillaan vasta kun mulla on auto ja saisi Urpon samalla testautettua. Pentallahan siis oli emätintulehdus sekä korvatulehdus ja antibiooteissa 28vrk varoaika.

Kuvan ottanut Aino Vakkilainen


0 kommenttia:

Lähetä kommentti